Rengeteg iskoláskori probléma jelentkezhet, melyről nem is gondolnánk, hogy ezek visszavezethetőek túl sokáig fennmaradt (perzisztáló) csecsemőkori reflexekhez.

Koordináció vizsgálata

Ügyesség vizsgálata

Gyorsaság vizsgálata  

Néhány iskoláskori jel, ami utalhat reflex fennmaradásra:

  • Túlérzékenység, bizonyos ingerekre hevesen reagál, labdajátékok nehézséget okoznak. Ilyen tüneteket a Moro-reflex fennmaradására vezetnek vissza. Érdemes fejleszteni az érzékelő rendszert hangterápiával, tapintási ingerléssel.
  • Rossz kézügyesség, nehézségek a ceruzafogáskor. Ezt a problémát a markoló reflex fennmaradására vezetik vissza. Érdemes finom motorikát fejleszteni. Például egy tárgynak a markolását és elengedését gyakorolni, hüvelykujj szembefordítását a többi ujjal.
  • Problémák a test középvonalának keresztezésével, kétoldaliság (bilateralitás) van jelen, kézírási nehézségek. Ezt a problémát az aszimmetrikus tónusos nyaki reflex fennmaradására vezetik vissza. Érdemes gyakorolni a fej középen tartása mellett a karok és lábak keresztező mozgásait, a szem követő mozgásait, mind nyitott, mind pedig csukott szemmel.
  • Nem megfelelő artikuláció, gyermek sokáig szopja az ujját, csurog a nyála. Reflexgátló program javasolt.
  • A gyermek nagyon izgága, nehezen összpontosít, vagy ül meg egy helyben, 5 éves kor felett is bevizel. Ezen problémákat a hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex) fennmaradására vezetik vissza. Ha több másik reflex is aktív, szükséges a reflexgátló program, ha viszont csak ezt észleljük, háton fekvésben a csípő elhajlását megakadályozó feladatokat kell végezni.
  • Rossz idő és ritmusérzék, rossz egyensúly, szemmozgási zavarok, látás-felfogás nehezített, hallási problémák. Ezen problémák a tónusos labirintus reflex aktivitása miatt lehetnek. Érdemes az egyensúlyi (vestibuláris) rendszert ingerelni, bukfenc, csukott szemmel forgás, nyújtó-hajlító gyakorlatok végzése segíthet. Ha azonban nem csak ez az egy reflex aktív érdemes reflexgátló programot végezni.
  • Írás közben az asztalon fekszik, rossz szem-kéz koordináció. Ez a szimmetrikus tónusos nyaki reflex aktivitására utal. Érdemes sok feladatot végezni négykézláb helyzetben, az íráshoz segíthet rézsútosan megdöntött asztal.

Kis-Vincze Andrea

HÁZIRENDÜNK

ÁRAINK