Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-8 éves korban

A Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer (DIFER) óvodás és kisiskolás életkorban, az iskolai előrehaladás szempontjából kritikus elemi készségek (írásmozgás-koordináció készsége, beszédhallgatás készsége, relációszókincs, elemi számolás, tapasztalati következtetés, tapasztalati összefüggés-megértés, szocialitás) diagnosztikus értékelésére alkalmas tesztrendszer.

A DIFER-ben szereplő tesztek diagnosztikus képet nyújtanak a készségek fejlettségéről, lefedik annak minden összetevőjét. A készségek fejlettségének diagnosztikus térképe megmutatja, hogy mely összetevőket sajátította már el a gyerek, és milyen fejlesztési teendők vannak még hátra. Egy-egy teszt sikeres megoldása az adott készség optimális begyakorlottságát, elsajátítását jelzi, amit a teszten elért 100 százalékponthoz közeli eredmény mutat. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a készség optimális fejlettségéhez, mint kritériumhoz viszonyítva adja meg a gyerekek fejlettségét.

Az úgynevezett „Fejlődési mutató” segítségével lehetővé teszi e kritikus elemi készségek elsajátítási folyamatainak részletezett nyomon követését 4 éves kortól 8 éves korig. A mérőeszköz csomag emellett ismerteti e készségek elsajátítási folyamatait, és rámutat az eredményesebb fejlesztés lehetőségeire, tennivalóira. A rendszer alkalmazásával megvalósíthatóvá válik az ún. kritériumorientált készségfejlesztés, vagyis az, hogy a tanulók egyéni fejlesztése mindaddig tartson, amíg a szóban forgó kritikus elemi készség optimális működésűvé, optimálisan használhatóvá nem válik.

A DIFER hét elemi alapkészség fejlesztését segíti. Mindegyikük a személyiségfejlődés, az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételnek tekinthető. Ezek a következők:

  • Írásmozgás-koordináció: Az íráskészség elsajátításának előfeltétele, kritikus elemi készsége.
  • Beszédhallás: Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen.
  • Relációszókincs: A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője.
  • Számolási készség: A matematika tanulás elemi feltétele.
  • Tapasztalati következtetés: A tudásszerzés, a tanulás, gondolkodás kritikus feltétele.
  • Tapasztalati összefüggés: A megértés fejlettsége.
  • Szocialitás: Az eredményes iskolai beilleszkedés, tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége.

Az Oktatási Hivatal évekre visszamenő adatai szerint az első évfolyamos tanulók mindössze 30%-át mérik fel az általános iskolák.

A vizsgálat menete

A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik. Ezt követi egy diagnózis elkészítése az eredmények tükrében, majd az egyéni fejlesztési javaslat. A készségek fejlettségének diagnosztikus feltérképezése kb. 3×20 percet vesz igénybe.

Hári-Kapusi Gabriella

Fejlesztőpedagógus, tanár, 1. 2. 3. blokkos és ovis NILD fejlesztő